Σάββατο, 5 Απριλίου 2008

Εθνικισμός και Μακεδονία - Μέρος 1ο

.
Τα σημερινά εθνικά κράτη στηρίζουν και νομιμοποιούν την ύπαρξή τους στη ιδεολογία του εθνικισμού, με την όποια μορφή αυτή επικράτησε κάποια στιγμή σε κάθε συγκεκριμένη χώρα.
Στην Δυτική Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική, τα εθνικά κράτη στηρίχθηκαν στον πολιτικό εθνικισμό, βασισμένο στον Διαφωτισμό, που δίνει βαρύτητα στο «κοινωνικό συμβόλαιο» και στα ατομικά και πολιτικά δικαιώματα και υποχρεώσεις των ατόμων – υπηκόων. Το έθνος (nation) αντλεί την ταυτότητα και την ενότητά του από την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στα παραπάνω και όχι από κάποια κοινά εθνοτικά ή πολιτιστικά χαρακτηριστικά. Σαν αποτέλεσμα, το έθνος έχει πολιτική υπόσταση και είναι δημιούργημα της ελεύθερης βούλησης των ατόμων – μελών του, περιλαμβάνει δε όλους του πολίτες που ζουν μέσα στα όρια του εθνικού κράτους.


Από την άλλη μεριά, ο πολιτιστικός ή εθνοτικός εθνικισμός, γέννημα της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και βασισμένος στον Ρομαντισμό, στηρίζεται στα κοινά πολιτιστικά χαρακτηριστικά των πολιτών, στη γλώσσα, στην θρησκεία και στην καταγωγή, δηλαδή στην εθνότητα. Θεωρεί το έθνος σαν φυσική και εν πολλοίς μεταφυσική οντότητα, που μπορεί να τελεί «εν υπνώσει», να αφυπνίζεται, να έχει μια «ψυχή» και μια «αποστολή» και να υπάρχει ανεξάρτητα από τα «κύτταρά» του, δηλ. τους πολίτες. Η «Εθνική Γη» (Fatherland, Vaterland) έχει μια μυστικιστική αυτοτελή ύπαρξη στη «συλλογική συνείδηση» και ο αλυτρωτισμός είναι πολλές φορές άμεσα συνδεδεμένος με αυτή. Σαν αποτέλεσμα αυτής της θεώρησης, το έθνος συμπεριλαμβάνει μόνο όσους πληρούν τα εθνοτικά κριτήρια.και όπως θα μπορούσε να αναμένει κανείς, η ιστορική αφήγηση, οι γενεαλογικοί μύθοι καταγωγής και τα σύμβολα έχουν κεντρικό ρόλο στην ταυτότητα του έθνους. Αναπόφευκτα, η ιστορία σαν επιστήμη, αν δεν βολεύει, αμφισβητείται. Η εθνική ιστοριογραφία και η ιστορική επιστημονική αλήθεια συνήθως είναι δύο ετερόκεντροι κύκλοι που μόνο κατά τύχη τέμνονται.
Η δόμηση ενός εθνικού κράτους, σύμφωνα με τον πολιτικό εθνικισμό, είναι μια εθελοντική πολιτική διαδικασία ολοκλήρωσης, ενώ σύμφωνα με τον πολιτιστικό εθνικισμό είναι η ανάπτυξη και πραγμάτωση ενός προϋπάρχοντος στα άτομα – μέλη «εθνικού πυρήνα».
Η ιδεολογία που αποτέλεσε τη βάση της ύπαρξης των Βαλκανικών κρατών, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, είναι ο πολιτιστικός εθνικισμός. Σαν αποτέλεσμα της διασποράς των πληθυσμών στην Βαλκανική χερσόνησο, εθνοτικές ομοιογένειες σπάνια υπήρχαν μέσα στα δημιουργηθέντα εθνικά κράτη. Λαμβανομένης όμως υπ΄όψιν της φύσης του πολιτιστικού εθνικισμού, τέτοιες διαφορές στα όρια του εθνικού κράτους δύσκολα γίνονταν αποδεκτές. Σαν αποτέλεσμα, ανταλλαγές πληθυσμών, εθνοκαθάρσεις, παραβιάσεις ατομικών ελευθεριών, μη αναγνώριση της ύπαρξης μειονοτήτων και προσπάθεια αφομοίωσής τους αποτέλεσαν σημαντικό μέρος της ιστορίας των βαλκανικών κρατών ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν υπήρχε περίπτωση χρήσης των διαφόρων μειονοτήτων από γειτονικά κράτη σαν όχημα αλυτρωτικών επιδιώξεων.
Η κοσμοαντίληψη που αναπτύχθηκε στους πολίτες των κρατών αυτών, με την γαλούχηση από την παιδική τους ηλικία στις διδαχές του πολιτιστικού εθνικισμού, σε συνδυασμό με την επιφανειακή μόνο επιρροή των αρχών του Διαφωτισμού, εξηγεί όσα κατά καιρούς συμβαίνουν σ’ αυτές τις χώρες. Στο όνομα της «εθνικής ομοιογένειας» πολλές φορές εγκλήματα παραβλέπονται ή δικαιολογούνται από τα ΜΜΕ και τους πολίτες, μειονότητες υφίστανται διακρίσεις ή και διωγμούς και πρόθυμα η ιστορία και η ονοματολογία προσαρμόζονται έτσι ώστε να εξυπηρετούνται οι αρχές στις οποίες στηρίζεται ο πολιτιστικός εθνικισμός. Στο «όνομα της πλειοψηφίας», ατομικά δικαιώματα μελών των μειοψηφιών καταπατούνται και θεωρείται περίπου λογικό και αναγκαίο αυτό από την πλειονότητα των πολιτών, αφού έτσι έχει διαμορφωθεί η κοσμοαντίληψή τους. (Πολλές φορές οι πολίτες αδυνατούν να κατανοήσουν ακόμη και ποια ακριβώς δικαιώματα είναι αυτά που καταπατούνται, όπως η ιστορία των ταυτοτήτων στην Ελλάδα τόσο αδρά ανέδειξε). Και όταν ο διεθνής περίγυρος και οι εξελίξεις δεν «υπακούουν» σε
αυτή την κοσμοαντίληψη και δεν «εξηγούνται» από αυτήν, ελλείψει εναλλακτικών ερμηνευτικών θεωριών και αντιλήψεων, τις οποίες η εθνική «παιδεία» εξοστρακίζει και δαιμονοποιεί, ο μόνος τρόπος για να μην καταρρεύσει το όλο οικοδόμημα είναι η επινόηση θεωριών συνομωσίας και μόνη δυνατή αντίδραση είναι η αμυντική περιχαράκωση και η φοβική συμπεριφορά απέναντι σε κάθε ξένο και καινούριο, που αναπόφευκτα οδηγεί στην περιθωριοποίηση και στην παθητική αποδοχή όσων αναγκαστικά ερήμην τους αποφασίζονται, ακόμη κι αν αυτή η παθητική αποδοχή είναι καμουφλαρισμένη σαν αδιάλλακτη ρητορεία.

(Συνεχίζεται)

5 σχόλια:

Ελλην Μακεδόνας είπε...

Αντί να το εξετάζεις από την πλευρά του εθνικισμού γιατί δεν παραμένεις σε επιστημονικά και ιστορικά στοιχεία από τις πηγές που εσύ θεωρείς αξιόπιστες.
Η Ελλάδα δεν υπερασπίζεται τη Μακεδονία λόγω εθνικισμού, υπερασπίζεται τα εδάφη της από τον ΑΛΥΤΡΩΤΙΣΜΟ των Σκοπιανών που μάλλον αγνοείς , υπερασπίζεται τα σύνορά της από τις συνεχείς ανακατατάξεις που επέβαλαν οι Αμερικάνοι στην περιοχή, υπερασπίζεται την ομόνοια στα Βαλκάνια που οι ΜΑερικάνοι πολεμούν με την ανακίνηση μειονοτικών θεμάτων.
Δεν είναο τόσο απλά τα πράγματα και καλά είναι να ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΣ πριν εκφραστείς για τη Μακεδονία στην οποία ΔΕΝ ΜΕΝΕΙΣ, την οποία ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ κι αντί να μαθαίνεις από αυτούς που έχουν και γνώση και άποψη αποφασίζεις να βγάλεις κι εσύ τον δικό σου λόγο που σ'εναν Μακεδόνα...ακούγεται γραφικός.
Στον μικρόκοσμο της ΑΘήνας , της Φιλ.Συμμαχίας και του ΣΥΡΙΖΑ... η Μακεδονία πέφτει μακριά και είναι άγνωστη γη οπότε σε κάθε άποψη ΔΕΝ υπάρχει σοβαρός αντίλογος.
Σου προτείνω να επισκεφθείς τις ιστοσελίδες

http://history-of-macedonia.com
και
http://macedonia-greece.blogspot.com.

Αφού μελετήσεις καλά τα θέματα ... μετά έλα να μας πεις την άποψή σου.
Διαβάζοντας Κυρικάτικο Τύπο και παρακολουθώντας τα κανάλια των ίδιων διαπλεκόμενων νταβατζήδων που ΕΠΙΤΗΔΕΣ προβάλλουν τους "αυθόρμητους" Ψωμιάδη,Ανθιμο και Ζουράρι κι ΟΧΙ τους σοβαρούς γνώστες του Μακεδονικού ... δεν δικαιούσαι "δια να ομιλείς" ακόμα...
Δεν θέλω να είμαι προσβλητικός...αλλά η στάση σου προσβάλει 2.500.000 Μακεδόνες και το 98% των Ελλήνων που ΑΥΘΑΙΡΕΤΑΙ κι ΑΛΟΓΙΣΤΑ αποακαλείς ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ επειδή απλά ΔΕΝ επιθυμούν να παίξουν το παιχνίδι των μεγάλων στα Βαλκάνια.


ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΟΠΙΑΝΟ ΕΙΝΑΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ! ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΑΓΝΟΟΥΜΕ ΑΛΛΑ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ.
ΤΟ ΣΚΟΠΙΑΝΟ σήμερα έχει να κάνει με ΤΕΡΑΣΤΙΑ συμφέροντα εταιριών που ελέγχονται από τα γεράκια της κυβέρνησης Μπους που βιάζεται να κλείσει τις συμφωνίες πριν την αλλαγή ηγεσίας στις ΗΠΑ. Διαβάστε το αναλυτικό ρεπορτάζ του ΕΘΝΟΥΣ

Για τους 100.000 Ελληνόφωνους Βλάχους που απαριθμεί η ΞΕΧΑΣΜΕΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΣΤΑ ΣΚΟΠΙΑ.


Τι έγραψαν για τον Τζορτζ Σόρος τα INDYMEDIA της Αργεντινής;

Γιατί συμπλέουν με τον Soros τα Ελληνικά Υπουργεία και συγχρηματοδοτούν φιλοσκοπιανά project;

Ατελείωτες ΣΚΟΠΙΑΝΕΣ ΚΡΑΤΙΚΕΣ διεκδικήσεις θα βρείτε εδώ! και
οι ΣΚΟΠΙΑΝΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ συνεχίζονται μέχρι και τις μέρες μας για όσους ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΟΥΝ ΤΙ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΜΜΟΝΗ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ!
Ανάλογα με τις εξελίξεις ... οι Σκοπιανοί μας έχουν ετοιμάσει σχετικό πακέτο εκδίκησης! ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΟ!

ΒΒC και BRITANNICA φορείς προπαγάνδας υπέρ των ΣΚΟΠΙΩΝ!
Στο ίδιο μοτίβο και η ENCARTA του Γκέιτς (!) από τον οποίον αγοράσαμε 70.000 (!!!) άδειες windows με 10% έκπτωση μόνο.Είναι και το άλλο 10% για τα ποσοστά των "σερβιτόρων".

Μεγαλειώδεις διαδηλώσεις Ελλήνων της ΟΜΟΓΕΝΕΙΑΣ με συμμετοχή 40.000 διαδηλωτών για τη Μακεδονία μας...
αποσιωπήθηκαν από ΟΛΑ τα ΕΛΛΑΔΙΚΑ ΜΜΕ! ΓΙΑΤΙ;;; Για να ΜΗΝ βάλουν ιδέες και στους Έλληνες και πάρουνε τους δρόμους!

Ο μισός ΣΥΡΙΖΑ...ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕ τα ΣΚΟΠΙΑ ως ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ! . Τσίπρας ο επικίνδυνος ΔΙΓΛΩΣΣΟΣ. Άλλα λέμε από μπρος και γι'άλλους δουλεύουμε από πίσω!

Nievskii είπε...

Δεν είναο τόσο απλά τα πράγματα και καλά είναι να ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΣ πριν εκφραστείς για τη Μακεδονία στην οποία ΔΕΝ ΜΕΝΕΙΣ, την οποία ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ κι αντί να μαθαίνεις από αυτούς που έχουν και γνώση και άποψη αποφασίζεις να βγάλεις κι εσύ τον δικό σου λόγο που σ'εναν Μακεδόνα...ακούγεται γραφικός.

Εγώ προσωπικά πρέπει να είμαι εθνοπροδότης χαμουτζής, αφού όποιος έχει διαφορετική άποψη προφανώς - κατ'εσέ - δεν έχει σχέση με τον ένδοξο Βορρά - άλλο που εσύ δεν ξέρεις από που κατάγεται ο καθένας μας... Την Μακεδονία ποια είναι δεν θα την μάθω από το ίντερνετ. Την έμαθα από τον Έλληνα Μακεδόνα πρωθυπουργό. Όταν ο Ρώσος πρόεδρος - όχι ο αμερικάνος που μας απειλεί - την ονομάζει Μακεδονία μπροστά του και ο Έλληνας Μακεδόνας πρωθυπουργός δεν λέει τίποτα, ε, τι στο καλό, κάτι θα ξέρει ο Ρώσος και λέει την Μακεδονία...Μακεδονία μπροστά σε Έλληνα Μακεδόνα.

Στον μικρόκοσμο της ΑΘήνας , της Φιλ.Συμμαχίας και του ΣΥΡΙΖΑ... η Μακεδονία πέφτει μακριά και είναι άγνωστη γη οπότε σε κάθε άποψη ΔΕΝ υπάρχει σοβαρός αντίλογος.

Είναι ωραίο να ζεις με ψευδαισθήσεις. 120 κράτη στον πλανήτη έχουν αναγνωρίσει την γιουγκοσλαβική Μακεδονία ως Μακεδονία νέτο σκέτο, και κατά τ'άλλα οι Αθηναίοι ζουν...σε μικρόκοσμο.

Μου θυμίζει λίγο το γνωστό ανέκδοτο με τον Έλληνα Πόντιο Μακεδόνα Γιωρίκα που μπαίνει αντίθετα στην εθνική Θεσσαλλονίκης-Τεμπών και ακούει στο ραδιόφωνο:
-Προσοχή,προσοχή, ένα επικίνδυνος τρελλός έχει μπει στο αντίθετο ρεύμα!
-Τι ένας!χιλιάδες είναι!

γιωργος είπε...

Πολυ ωραιο κειμενακι - ενδιαφερων ο διαχωρισμος μεταξυ δυτικων και ανατολικων "εθνων", ξεκαθαριζει καποιες αποριες που ειχα.
Επισης, για να μη δημιουργουνται εντυπωσεις απο καποιους, ειμαι μακεδονας(γεωγραφικος ορος), βερος θεσσαλονικιος (και ΠΑΟΚτσης, χεχε), και η σταση σου δε με προσβαλλει καθολου, ισα-ισα που συμφωνουμε 100%.
Το οτι και ο εθνικισμος των μακεδονων/σκοπιανων/σακα ζουλου/τζενιφερ ανιστον ή οπως αλλιως θελουν να τους λενε ειναι εξισου γελοιος με τον ελληνικο, ειναι αυτονοητο...
Το αστειο ειναι πως αυτοι οι καψεροι θυμηθηκαν στον 21ο αιωνα να φτιαξουν "εθνος"-κρατος!

Ανώνυμος είπε...

με το κριτηριο σου μονο η Γαλλια ειναι δυτικο ευρωπαικο κρατος

πολυτεχνίτης είπε...

Η διχοτομία πολιτικός – πολιτιστικός εθνικισμός, από την εποχή της τυπολογίας του Kohn έχει συζητηθεί πολύ και έχει δεχτεί την ανάλογη κριτική, αλλά είναι ακόμη «ζωντανή» και χρήσιμη σαν εργαλείο (βλ. και Α. Smith: National Identity, 1991). Αποτελείται από δύο ιδεατά άκρα που σπανίως απαντώνται σε «καθαρή» μορφή στην πράξη. Όμως όλα τα εθνικά κράτη βρίσκονται ανάμεσα στα δύο αυτά άκρα, άλλο κοντύτερα στο ένα άκρο και άλλο κοντύτερα στο άλλο. Φυσικά και οι ΗΠΑ, Γαλλία, Καναδάς και ακόμη οι Μ. Βρεττανία, Βέλγιο, Ελβετία, Ολλανδία αναφέρονται συχνά σαν «εκφράσεις» κυρίως του πολιτικού εθνικισμού αλλά στοιχεία και των δύο εθνικισμών θα βρει κανείς σχεδόν σε κάθε ξεχωριστή περίπτωση. Το σημαντικότερο χαρακτηριστικό είναι κατά πόσο η φύση του κάθε εθνικισμού τείνει περισσότερο προς τον «αποκλεισμό» ή προς την «συνένωση» και την αποδοχή της πολιτισμικής διαφορετικότητας.